Hvorfor nu processer?

Mange virksomheder er stadig delt op fx produktion, administration og salg, og det er der ikke noget galt i. Vi er forskellige mennesker, der naturligt arbejder sammen med nogen, der bestiller det samme som os selv.

Det kedelige ved den traditionelle opdeling er bare, at den formelle opdeling også tit medfører en reel opdeling, som kan være mere eller mindre ødelæggende for vores eksistens, for vores konkurrenceevne.

Man har talt og skrevet om siloer og silotænkning, hvor funktioner og afdelinger er lukkede om sig selv og endda kan finde på at opføre sig mere eller mindre fjendtligt overfor andre funktioner og afdelinger. Måske bare tale lidt nedsættende om ‘de andre’.

Allerede for mere end 50 år siden var der nogen, som begyndte at tænke på hvordan man kunne gøre det anderledes. Det foregik i Japan hos Toyota og var inspireret af et par amerikanere, som uden de store ressourcer skulle forsøge at få gang i bilindustrien der. Resultaterne kender vi, hvor netop denne virksomhed stadig er foran resten og stadig er i stand til at tjene mere og producere højere kvalitet.

Et helt centralt aspekt i denne udvikling er fokus på forretningsprocesserne. I stedet for at tage udgangspunkt i den tilfældige gammeldags organisering af virksomheden, begynder vi at se på, først, hvad er det egentlig vores kunder efterspørger? Er det noget vi tror eller er det noget vi ved? Hvis vi kun tror noget, går vi i gang med at undersøge det grundigt, og grundlægger en kultur, hvor dette vedbliver at være vores vigtigste fokus.

Herefter arbejder vi os trin for trin ned gennem den proces, der i øjeblikket slutter med vores produkt eller ydelse. På tværs af funktioner og afdelinger. Og vi spørger os selv om det mon kan gøres bedre. Mere effektivt. Sjovere for medarbejderne. Smartere. Bedre for bundlinien.

Den videnskabelige udvikling har spillet en afgørende rolle for virksomhederne igennem historien. Indtil Taylor sammen med Ford satte rigtig gang i tingene, var forudsætningerne for industrialiseringen i store træk naturvidenskabelige, og den traditionelle organisering af produktionen havde ingen videre respekt for human- eller samfundsvidenskabelige vinkler, som da også kun var under udvikling. I en længere årrække har disse videnskaber heller ikke haft den store interesse for hvad der foregik i erhvervslivet.

Det ændrer sig hastigt nu, og ingen er længere i tvivl om, at de største og mest succesfulde virksomheder også er dem, der er i stand til at udvikle sig på basis af de nyeste videnskabelige resultater.

Og sund fornuft. Men i modsætning til videnskaben, er den sunde fornuft konstant, og enten har man den eller også har man den ikke. Det er ikke muligt at satse på ‘mere’ sund fornuft end konkurrenterne, så den er nødvendig, men ikke tilstrækkelig.

Lige siden starten i Japan har forskerne været enige om at processerne er centrale for enhver forbedring og vi bør opsummere resultaterne hele vejen igennem fra TPS, TQM, Lean osv.

Det gør de hos Mærsk Line, ISS, Jysk (på deres helt egne Larsen-måde), Novo og Lego.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.