Værdi

Kernen i enhver virksomhed er, at skabe værdi for sine kunder. Hvis virksomheden ikke gøre det, eller gør det dårligt, vil den miste kunder eller de vil være utilfredste med deres produkt eller ydelse.

Det kræver ressourcer at skabe værdi. Hvad enten virksomheden forarbejder råmaterialer til halvfabrikata eller færdige varer, eller der produceres tjenesteydelser, kræver det en indsats som kan være arbejde udført af medarbejdere eller energi, der tilføres processen.

Nogen af os arbejder kreativt med at få nye ideer til at tilfredsstille kundernes behov. Andre tilfører værdi gennem nødvendig administration af processen, mens andre igen manuelt tilfører vare eller tjenesteydelse værdi for kunden.

Hele vejen igennem den værdistrøm vi har med at gøre, er der også mulighed for at bruge energi og arbejdskraft på noget, som vores kunder ikke har brug for, ikke har bedt om og ikke ønsker at betale for. Det er altså spild af ressourcer set i vores kunderettede perspektiv.

Det kan godt være, at aktiviteten er nødvendig for vores egen virksomhed og den måde vi har organiseret os på mere eller mindre traditionelt. Det kan også være svært at se, fordi sådan har det altid været og det er den nemmeste måde at gøre tingene på selv.

Vi kan også lige vende tilbage til den første konstatering her i artiklen: ”Kernen i enhver virksomhed er, at skabe værdi for sine kunder”. Mange traditionelle virksomheder vil måske nok acceptere sætningen overfladisk, men det, der i virkeligheden står øverst for dem er: ”Kernen i vores virksomhed er profit”.

Man kunne tro at det var ligegyldigt, for selvfølgelig må en virksomhed tjene penge for at eksistere og levere værdi til sine kunder. Men det er det ikke. Så snart profitmotivet står øverst, vil det gå galt på et tidspunkt. Vi kommer til at skære hjørner og spilde tid og ressourcer på aktiviteter, der ikke har værdi for vores kunder. Og vi vil i det lange løb tabe til vores bedre konkurrenter.

Det første skridt, hvis vores virksomhed mission faktisk ikke er det, der står på hjemmesiden er, at ændre denne indstilling, så vi faktisk mener det når vi siger, vi er til for kunderne.

Derefter kan vi kortlægge værdistrømmen og begynde på at luge ud i alt det, der ikke tilfører værdi. Vi ser på alle hovedopgaverne i processen, hen over skift fra afdeling til afdeling og noterer unødvendig ventetid, unødvendige bunker eller mellemlagre, som resultat af overproduktion i visse procestrin.

Hele vejen igennem gør vi hvad vi kan for at vende gammeldags produktion til lager af mere eller mindre uinteressante varer til konstant at levere bedre produkter, der lever op til eller overgår kundernes forventninger. Det kræver et ‘træk’ fra kundesiden igennem processen, så der aldrig fremstilles varer eller ydelser under markedsniveau. Tvært imod begejstrer vores produkter nu kunderne, og der bliver mulighed for ekspansion.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.